Ingatlan adásvételi szerződés

Amennyiben ingatlan adás-vételét tervezi, érdemes felkészültnek lenni, hogy hogyan zajlik a szerződéskötés

Időpontot foglalok a konzulációra

A Megoldás Folyamata

Ingatlan adásvételi szerződés megkötésének lépései

  • 1

    A kapcsolatfelvételt követően Ön e-mailben kap egy kitöltendő űrlapot, amelyet kérjük, kitöltve küldjön vissza irodánk részére az info@tancziko.hu e-mail címre. Az űrlap olyan adatokat tartalmaz, amelyek szükségesek ahhoz, hogy irodánk az adásvételi szerződéshez kapcsolódó okiratokat elő tudja készíteni az Ön részére.

  • 2

    Az adatok beérkezését követően 1-3 munkanapon belül elkészítjük az adásvételi szerződést, valamint minden szükséges dokumentumot (például megbízási szerződés, letéti szerződés, tulajdonjog bejegyzési engedély stb.). Ezzel párhuzamosan felvesszük Önnel a kapcsolatot annak érdekében, hogy egyeztessük az aláírás időpontját, illetve megválaszoljuk a további esetlegesen felmerülő kérdéseit.

  • 3

    A szerződések aláírását megelőzően az elkészült adásvételi szerződés tervezetét e-mailben továbbítjuk a szerződő felek részére. A felek ezt követően átolvassák a tervezetet, amelyet szükség esetén észrevételeik alapján kiegészítünk vagy módosítunk. Ennek eredményeként az aláírás folyamata gördülékenyen zajlik le, időtartama – a résztvevő felek számától függően – megközelítőleg 60 perc.

  • 4

    Az aláírás alkalmával kérjük, hogy az Ügyfél hozza magával személyazonosságának igazolásához szükséges okmányait: személyi igazolványt, lakcímkártyát és adókártyát. Ezek bemutatása elengedhetetlen irodánkban a személyazonosság hitelesítéséhez.

  • 5

    A szerződés aláírását követően az iroda eljár a földhivatal előtti ügyintézés során, vagyis a szerződéseket megfelelő példányszámban, a tulajdonjog bejegyzése érdekében benyújtja az illetékes kormányhivatal földhivatali osztályához.
    A tulajdonjog bejegyzés általános ügyintézési határideje 60 nap.

Teendők a kapcsolatfelvétel előtt

Amikor a vevők kiválasztják az ingatlant, a felek megállapodnak az adásvételi szerződés lényeges tartalmi elemeiben, amelyek a következők:

  • 1

    A vételár pontos összege

  • 2

    A vételár fizetési feltételei, ütemezése és határidői

  • 3

    A vételár kifizetésének módja (készpénz vagy átutalás)

  • 4

    A foglaló vagy előleg összege

  • 5

    A birtokbaadás kérdése

HASZNOS INFORMÁCIÓK

Fontos tudnivalók az ingatlan adás-vétel ügyvédi eljárásáról

  • A FELEK MEGEGYEZÉSE

    További járulékos kérdésekben is szükséges a felek megegyezése. A szerződés tervezetének megküldését követően ezek a kérdések – például kötbér összege, elállási lehetőség, vagy hitel igénybevétele – egyértelművé és érthetővé válnak, és igény szerint kiegészíthetők vagy módosíthatók.

  • ONLINE ALÁÍRÁS

    Az aláírások minden félnek jelen kell lennie, de lehetőség van arra is, hogy az aláírást távolról bonyolítsuk le, vagyis ügyfeleinknek nem kell személyesen megjelenniük irodánkban. Ez az ún. távazonosítás, amiről részletesebben itt olvashat!

  • ÜGYVÉDI DÍJ

    A konkrét ügyvédi díj az ügy bonyolultságától függ (például attól, hogy van-e teher az ingatlanon, igénybe vesznek-e bankkölcsönt, vagy fennáll-e elővásárlási jog). A pontos árajánlat az info@tancziko.hu e-mail címen, illetve telefonon a 06-30-737-43-14-es telefonszámon kérhető.

Miért a Tanczikó Ügyvédi Irodát válassza?

Jogi partner a jó ügyek mögött:
Dr. Tanczikó Zsanett

Teljes körű jogi szolgáltatást nyújtok, melynek középpontjában az ügyfelek érdekei és a szakmai megbízhatóság áll. Legyen szó tanácsadásról, szerződéskészítésről, peres vagy nemperes képviseletről, nálam minden ügyet személyre szabott megközelítéssel, gyors és diszkrét ügyintézéssel, naprakész jogi tudással kezelek. Ügyfeleim számára átlátható kommunikációt, maximális precizitást és jogbiztonságot kínálok. Forduljon hozzám bizalommal, ha jogi ügyeit valódi szakértelemre és odafigyelésre szeretné bízni!

Időpontfoglalás

Gyakori kérdések az ingatlan vásárlásáról

Időpontfoglalás

    Az energetikai tanúsítvány bemutatja a lakás energiahatékonyságát, valamint fejlesztési javaslatokat ad. 2013. január 1-től eladáskor kötelező az eladónak átadnia, és az adásvételiben meg kell jelölni a számát és dátumát. Bizonyos esetekben – például tulajdoni hányad vásárlásakor – nem szükséges.

    A villamos biztonsági felülvizsgálat 2024-től (40/2017. (XII. 4.) NGM) minden adásvétel esetében kötelező, kivéve, ha az adott ingatlanra vonatkozóan hat éven belül készült már felülvizsgálati jegyzőkönyv.

    Az adásvételi szerződés jogszerűségét nem befolyásolja, ha nem történik meg a vizsgálat, mivel ennek említése nem kötelező tartalmi elem. Ettől függetlenül, a felülvizsgálat elvégzése jelentős lehet élet- és vagyonvédelmi, illetve kellékszavatossági szempontból.

    A biztonsági felülvizsgálat bérbeadáskor is kötelező, ebben az esetben a fi-relé megléte sem helyettesíti vagy váltja ki ezt a kötelezettséget.

    Ha valaki elad vagy kap egy ingatlant, fontos tudni, hogy milyen adót és illetéket kell fizetnie. Ezek a költségek minden ilyen ügyletnél felmerülnek, és jelentősen befolyásolhatják, mennyi pénz marad a zsebünkben. Az alábbiakban egyszerűen bemutatjuk, mire kell figyelni és hogyan számolhatók ki ezek a tételek, egy példán keresztül is szemléltetve.

    Ingatlant többféle módon lehet átruházni:

    • adásvétel (amikor pénzért cserél gazdát az ingatlan),
    • ajándékozás,
    • öröklés,
    • csere.

    Mindegyiknek más szabályai lehetnek, de két fő költséggel mindenképp számolni kell: adóval és illetékkel.

    Ha valaki eladja az ingatlanát, és azon nyeresége keletkezik (magasabb áron adja el, mint amennyiért vette), akkor ezt a hasznot személyi jövedelemadó (SZJA) terheli. Az adó kiszámításához az eladási árból le kell vonni:

    • a vételi árat,
    • az ingatlannal kapcsolatos költségeket (pl. felújítás, ügyvédi díj).

    Az SZJA mértéke 15%. Az adó mértéke csökkenhet, ha az ingatlant több mint öt éve vásárolták – minél régebben vettük, annál kevesebb adót kell fizetni, öt év után pedig már nem kell.

    A megfizetendő adót könnyedén kiszámolhatja a NAV által működtetett kalkulátorral.

    Az, aki megveszi vagy ajándékba kapja az ingatlant, illetéket köteles fizetni. Ez általában az ingatlan értékének 4%-a. Különféle kedvezmények is vannak, például ha valaki először vásárol lakást vagy fiatal, akkor kevesebbet kell fizetnie.

    Bővebb információt a NAV oldalál található folyamatosan naprakészen tartott táblázatban talál.

    Példa: hogyan számoljuk ki a kötelezettségeket?

    Képzeljük el, hogy Anna 2020-ban vett egy budapesti lakást 40 millió forintért, amit 2024-ben elad Péternek 55 millió forintért.

    • Anna adófizetése (eladó):
      • Vételi ár: 40 millió Ft
      • Eladási ár: 55 millió Ft
      • Különbség: 15 millió Ft
      • Ha Anna 2 millió Ft-ot költött felújításra, akkor a haszon 13 millió Ft
      • Adó (SZJA): 13 millió Ft x 15% = 1 950 000 Ft
    • Péter illetékfizetése (vevő):
      • Ingatlan értéke: 55 millió Ft
      • Illeték: 55 millió Ft x 4% = 2 200 000 Ft

    Kedvezmények és kivételek

    Bizonyos esetekben csökkenthető vagy elengedhető az illeték, például:

    • Első lakás vásárlása
    • 18-35 éves fiatalok első lakásvásárlása (2% illeték, maximum 15 millió Ft-ig)
    • Közeli hozzátartozók közötti ajándékozás vagy öröklés (illetékmentes)
    • CSOK igénybevétele esetén

    Ha felek a szerződést teljesítik, a foglaló a vételárba beszámításra kerül. Egyébiránt a teljesítés meghiúsulásáért felelős személy (vevő) az adott foglalót elveszti, a kapott foglalót kétszeresen köteles visszafizetni (eladó).

    Ha szerződés olyan okból szűnik meg, amelyért egyik fél sem felelős, vagy mindkét fél felelős, a foglaló visszajár.

    Az előleg ehhez képest minden esetben visszajár a vevő részére, azaz akár az eladónak, akár a vevőnek felróható okból nem teljesül a szerződés.

    Abban az esetben, ha a vevő nem készpénzes vevő, tehát nem fizeti ki a vételárat a szerződéskötéskor, az eladó általában nem járul hozzá a vevő tulajdonjogának bejegyzéséhez mindaddig, amíg a vételár kiegyenlítése nem történik meg. Ugyanakkor a vevő számára is fontos lehet, hogy a tulajdoni lapon látható legyen az ingatlan megszerzése.

    Ezt a helyzetet a jog a tulajdonjog bejegyzési engedély ügyvédi letétbe helyezésével, valamint 2025. január 15-től a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog alkalmazásával kezeli.

    A tulajdonjog-fenntartással történő adásvétel lehetőséget biztosít arra, hogy a felek egyedi igényeik szerint egyezzenek meg a fizetés és a tulajdonjog átszállásának időzítéséről. A vevői jog az ingatlan-nyilvántartásban történő bejegyzést követő első 6 hónapban védelmet nyújt a végrehajtási eljárásokkal szemben, miközben az eladót is védi a nemfizetésből adódó kockázatok ellen.

    Az Ákr. szerinti 60 napos ügyintézési határidő soron kívüli eljárással rövidíthető, amit az Inytv. 46. § alapján lehet kérni az ingatlanügyi hatóságtól bármikor az eljárás során. Ennek díja 16.000 Ft ingatlanonként.

Ügyfeleim véleménye

Csak ajánlani tudom, nagyon elégedettek voltunk a munkájával.
Tóth Éva
Csak ajánlani tudom! Barátságos fogadtatás, kellemes környezetben! Az ügyvédnő szakmailag felkészült, körültekintő és precíz!
Varga Vivien
Az Ügyvédnő precíz, gyors, mindent intèz ,az ügylet során, mely folyamatokról emailban tájékoztatja ügyfeleit. Sok sikert és örömet kívánok további munkáihoz.
Dárdai Ildikó
Első ingatlanunk megvásárlásához kértük az ügyvédnő segítségét. Minden a lehető legnagyobb rendben ment, a hölgy rendkívül precíz, rugalmas és gyors. Felmerülő kérdéseinkre a lehető legkimerítőbb és legteljesebb válaszokat adta. Csak ajánlani tudom mindenkinek.
Erki Tamás